Introduction aux langues celtiques médiévales 2

• Vieil irlandais

Enseignant : Ken O’Donoghue Langue d’enseignement : anglais

Bibliographie initiale:

McCONE, Kim, A first Old Irish grammar and reader: including an introduction to Middle Irish, Maynooth Medieval Irish Texts 3, Maynooth: Department of Old and Middle Irish, 2005. (en ligne: www.vanhamel.nl/codecs/McCone_2005)

QUIN, E.G., Old-Irish Workbook, Dublin: Royal Irish Academy, 1975.

STRACHAN & Osbom BERGIN, Old-Irish Paradigms and Sélections from the Old-Irish Glosses, Dublin: Royal Irish Academy, 1949.

THURNEYSEN, Rudolf, A Grammar of OldIrish, Dublin: Dublin Institute for Advanced Studies, 1946.

In Dùil Bélrai: an English - Old-Irish glossary and a Verbforms database. (15,000 records).

(Online : www.smo.uhi.ac.uk/sengoidelc/duil-belrai/english.html)

• Moyen gallois

Enseignant : Ken O’Donoghue Langue d’enseignement : anglais

Bibliographie initiale:

EVANS, Simon, A Grammar of Middle Welsh, Dublin Institute for Advanced Studies, 1976.

MORGAN, Gareth, Reading Middle Welsh: A Course Book Based on the Welsh of the Mabinogi,

University of Texas at Austin, www.mit.edu/~dfm/canol/

Geriadur Prifysgol Cymru (online: http://www.welsh-dictionary.ac.uk/)

• Moyen breton

Enseignant : Ronan Calvez Langue d’enseignement : français

Les textes bretons des XVIe et XVIIe siècles ont souvent été étudiés sous un angle philologique. Cependant, cette littérature peut aussi - et peut-être surtout - être étudiée comme l’on étudie la peinture, la sculpture ou l’architecture religieuses de la même époque. Pourquoi ?

Christian-J Guyonvarc’h, « La Culture bretonnante. A. Du breton moyen au breton moderne : langue et littérature », Histoire littéraire et culturelle de la Bretagne, Jean Balcou et Yves Le Gallo (dir.), t. I, Paris - Genève, Champion - Slatkine, 1987.

Yves Le Berre, Entre le riche et le pauvre. La littérature du breton entre 1450 et 1650, Emgleo Breiz, Brest, 2012.